انتخابات

با توجه به اینکه بر اساس نتایج اولیه‌ی حاصله از شمارش آرای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، احتمال این‌که انتخابات دومرحله‌ای باشد، قوت گرفته است، به بررسی روند برگزاری انتخابات در این مرحله پرداختیم.

شرایط دو مرحله‌ای شدن انتخابات چیست؟ / نامزد پیروز باید نصف به علاوه ۱ آرای مأخوذه را بدست آورد

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس قانون انتخابات ریاست جمهوری، چنانچه در مرحله‌ اول انتخابات برای هیچ‌یک از داوطلبان اکثریت مطلق حاصل نگردید، انتخابات دومرحله‌ای خواهد شد؛ بدین معنی که دو نامزدی که بیشترین آرا را در مرحله‌ اول داشته‌اند، در انتخابات مرحله‌ دوم شرکت می‌کنند.

اکثریت مطلق آرا در انتخابات ریاست جمهوری نیز به معنای کسب بیش از ۵۰ درصد آرای ماخوذه است؛ بنابراین فرد منتخب مرحله اول باید حداقل ۵۰ درصد به علاوه یک رای کسب کند.

با توجه به نتایجی که در مراحل مختلف تاکنون از سوی وزارت کشور اعلام شده است، به نظر می‌رسد که مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دو نامزدی هستند که باید در مرحله دوم انتخابات با یکدیگر به رقابت بپردازند. همچنین بر اساس آنچه که پیشتر از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام شده است، در صورت دومرحله‌ای شدن انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، انتخابات مرحله دوم در روز جمعه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

شب گذشته سخنگوی شورای نگهبان درباره آمادگی شورای نگهبان در صورت دو مرحله‌ای شدن انتخابات اعلام کرد: در صورتی که انتخابات به مرحله دوم کشیده شود، تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات اندیشیده شده و نگرانی خاصی در این خصوص وجود ندارد.

همچنین بر اساس قانون، فعالیت تبلیغات انتخاباتی در مرحله دوم از تاریخ اعلام رسمی نتایج قطعی آراء مرحله اول شروع می‌شود و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز اخذ رای مرحله دوم یعنی ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه ۱۴ تیر ادامه خواهد یافت.

نامزد پیروز باید نصف به علاوه ۱ آرای ماخوذه را بدست آورد

محسن اسلامی در گفت‌وگویی اظهار کرده است که نامزدی که بتواند نصفِ به‌علاوه یک تعداد کل آرا  صحیح و باطله را کسب کند پیروز انتخابات است؛ در غیر این‌ صورت ۲ نفری که بیشترین رای را گرفته‌اند در دور دوم انتخابات باهم رقابت می‌کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.